W sieci są ponad 2 miliardy witryn, a Google codziennie przeszukuje, skanuje, analizuje i ocenia ich jeszcze większą ilość. Od tego procesu zależy nasza widoczność w sieci. Aby mieć szansę na wysoką pozycję rankingową konieczne jest wdrożenie strategii optymalizacji oraz pozycjonowania, jednak nie jest to takie proste. Musisz wiedzieć od czego zacząć, żeby każda zmiana mogła wpływać na pozostałe elementy. Dlatego dziś dowiesz się czym jest SEO audyt.
Audyt – co to jest?
Jest to szereg czynności, które polegają na ocenie poziomu danej strony internetowej w oparciu o ściśle ustalone standardy i przepisy. Celem jest ustalenie strategii pozycjonowania i optymalizacji pod kątem wyszukiwarek internetowych. Jest to niezależna ocena ekspercka, która może zostać przeprowadzona manualnie, automatycznie lub manualno-automatycznie.
Elementy, z których składa się SEO audyt
W pierwszej kolejności ocenie poddawane są aspekty techniczne strony on-site i off-site. W zależności od charakteru strony lista ta może być znacznie dłuższa, jednak najważniejsze elementy to:
- tytuł,
- przyjazny adres URL,
- meta tagi,
- nagłówki,
- słowa kluczowe,
- treść,
- multimedia,
- mapa witryny i plik robots.txt,
- link building,
- prędkość ładowania strony,
- responsywność i mobilność,
- certyfikat bezpieczeństwa SSL.
Kolejnym elementem jest ocena widoczności strony w organicznych wynikach wyszukiwania. W tym miejscu dokonuje się analizy konkurencji, odbiorców, promocji w mediach społecznościowych, linkowania zewnętrznego bądź – w zależności od potrzeb – wirtualnej wizytówki w kontekście lokalnych strategii SEO.
Jakie błędy popełniamy najczęściej?
Praktyka SEO pokazała nam, jakie błędy zdarzają się najczęściej podczas nieumiejętnej optymalizacji. Należy więc uważać w pierwszej kolejności na zbyt duże zagęszczenie słów kluczowych, błędnie zapisany adres URL, źle zastosowane znaczniki i meta tagi, błędne anchory, zduplikowaną treść, niedziałające linkowanie oraz niską prędkość ładowania strony.
Kiedy wykonać audyt?
- aby określić sytuację rynkową dla nowej strony internetowej,
- w trakcie dokonywania dużych zmian w witrynie,
- po większych aktualizacjach Google,
- w celu usunięcia kary Google,
- po zmianie strategii,
- po przejęciu strony od innego właściciela.
Ile trwa ten proces?
Czas wykonania SEO audytu zależy w głównej mierze od wielkości danej strony internetowej oraz jej złożoności. Może trwać kilka dni lub tygodni w przypadku małej bądź średniej firmy, i do miesiąca, jeśli mowa o dużym przedsiębiorstwie. Grunt to cierpliwość.
Wnioski
SEO audyt nie jest rozwiązaniem Twoich problemów, ale stanowi pewnego rodzaju lupę. Dzięki niej widzisz dokładnie, który z elementów na stronie wymaga naprawy. Często zdarza się, że popełniamy błędy zupełnie nieświadomie. Efektem jest słaba widoczność w SERP. Dzięki tej ocenie będziesz wiedzieć, co i jak zrobić skutecznie.